Mootorsae hooldus


Mootorsae hooldus

Külm ilm nõuab Eesti kodult kvaliteetset küttesüsteemi. Kuigi paljud uued küttelahendused on oma koha juba kodudes leidnud siis klassikaline puuküte pole kuhugi kadunud. Lisaks sellele, et tublid metsaomanikud saavad kütmiseks vajalikke puude tegemiseks metsas ise hakkama, võib ka aiapidaja vajada kvaliteetset mootorsaagi.

Mootorsaed on läbi teinud meeletu arengu. Lõpuks koondub kogu ostmisprotsess küsimuseni, mida siis õigupoolest ostetava saega tegema hakkad? Kui vastus hõlmab aiapidaja töid siis kindlasti vajad kergekaalulist, käepärast ja mugavat tarvikut. Soovitame eelistada tuntud tootja tööriistu. Põhjus väga lihtne. Tööriistale saab vajadusel kerge vaevaga järelteenindust. Metsas müdistaja vajab aga tugevamat ning võimsamat saage. Kui mootorsaag on majapidamises juba olemas siis tasub seda õigeaegselt hooldada. Õige hoolduse olulisim osa on korralik puhastamine.

  • Sae kahetaktiline mootor töötab õhkjahutusega.Veendu, et kõik jahutusribid starteri korpusel ja silindril on puhtad saepurust. Ummistunud jahutusribid viivad mootori väga kiiresti ülekuumenemiseni, mille tagajärjel jookseb mootor kokku.
  • Samuti jälgi, et ketipiduri lingisüsteem oleks puhas. Vastasel juhul võib ketipidur ühel hetkel lihtsalt lakata töötamast.
  • Jälgi igapäevasel saekasutamisel saelati kinnituskorpuse alust ning õlituskanaleid. Kui õlitus on puudulik lõhub see saelati üsna kiirelt ning venitab keti välja.

Mootor vajab töötamiseks kütust, sädet ja õhku. Määrdunud, ummistunud õhufilter vähendab töö efektiivsust ja mootori töövõimet. Karburaator tuleb hoida võimalikult puhas, sest muidu karburaatori mehhaanilised osad lakkavad töötamast ning mootor ei tööta enam. Sae süüteküünal annab töötamiseks vajaliku sädeme.

  • Vaata üle sae süüteküünal. Toimivat süüteküünalt iseloomustab ilusat kohvipruuni värvi elektrood.
  • Kasuta alati õiget ja värsket kütusesegu. Õli peab vastama alati tootja nõuetele.

Sageli arvatakse, et pole oluline mis õliga ketti õlitada. See on aga vale, sest ketiõli peab olema täpselt õige viskoossusega ning sisaldama liimaineid, et see jõuaks saelati otsani. Vastasel juhul kulub lati otsatähik kiiresti ning lattide vahetamise kulu ületab kordades õli arvelt säästetud raha. Saeketi õlitus toimub juhtplaadi kanalite kaudu. Spetsiaalselt 2-Takti õli lisatakse bensiini sisse suhtega 50:1, ehk 5L bensiini kohta 100ml õli. Kui mõõdukann puudub, soovitame õli lisada pigem veidi rohkem. Kindlasti ei tohi õliga segatud bensiini väga kauaks seisma jätta, kuna see muutub küllaltki kiiresti kasutuskõlbmatuks.

  • Puhasta plaadi õlitusavad, et kett ei jääks kuivaks. Juhtplaadi sooned peavad olema ühekõrgused. Kontrolli seda järgnevalt – aseta plaat siledale pinnale. Kui ta kukub külili, siis käia soone seinad siledaks või osta võimalusel uus latt.
  • Ühtlase kulumise tagamiseks pööra juhtplaati regulaarselt ümber.
  • Puhasta ka juhtplaadi soon väikese kruvikeerajaga.

Ketipiduri tagab kasutaja ohutuse tagasilöögi korral. Nimelt lükkab tagasilöök automaatselt peale ketipiduri, mis seiskab koheselt saeketi. Saekett ehk korrapäraselt seatud teravad hambad, mis isuga puidust oma osa võtavad. Saekett on disainitud selliselt, et nad vibreeriksid võimalikult vähe ja tagasilöögi oht oleks minimaalne.

  • Saekett terita käial või käsitsi viiliga.
  • Teritamiseks õige nurga saavutad selleks mõeldud spetsiaalse lisatarviku abil.
  • Ära unusta ketti pingutada!
  • Kontrolli ketipidurit: veendu, et see teeks ettepoole liikudes nõksu ja lukustuks. Nüüd võid teha proovikäivituse.
  • Kontrolli veotähikut. Veotähiku avade seinad ei tohi olla kulunud madalamaks kui 0,5 mm. Kahjustunud tähik põhjustab saeketi enneaegset kahjustumist või kulumist. Veotähikut kontrollides vaata üle ka siduritrummel. Kontrolli, et see pöörleks vabalt ja ühtlaselt.

Mootorsaag tekitab kasutamisel väga tugevat vibratsiooni, millele peavad vastu pidama konstruktsioonis olevad puksid. Kontrolli, et need ei oleks eelneva kasutuse ajal mõranenud või katki. Deformeerunud puksidega tekib käepidemisse tugev vibratsiooni, mis takistab normaalselt tööd.

Allikas: www.stokker.ee

Sulle võib veel huvi pakkuda...